Ziemniaki na zdrowie!

Ziemniaki pochodzą z Ameryki Południowej. Do Europy sprowadzono je pod koniec XVI wieku. Na przestrzeni kolejnych stuleci stały się jednym z podstawowych składników jadłospisu ludności na całym świecie. Obecnie zajmują czwarte miejsce pod względem wielkości produkcji roślin uprawnych (po kukurydzy, ryżu i pszenicy). Zawierają wiele cennych składników odżywczych ważnych dla zdrowia, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Młode ziemniaki bogate są w witaminę C i mniej kaloryczne niż stare. Te drugie z kolei są bogatsze w minerały (zawierają więcej fosforu i potasu) oraz witaminę B1 i B6. 

Ziemniaki uprawia się dziś w większości krajów świata. Bulwy tej rośliny cenione są ze względu na walory smakowe i wartości odżywcze. Ziemniak w większości składa się z wody (aż 75%). Drugim składnikiem jest skrobia (w zależności od odmiany stanowi od 12% do 21% świeżej masy bulw). Kolejną grupą składników są białka (2%), błonnik, witaminy i składniki mineralne. Ziemniaki stanowią także ważne źródło witaminy B1, B2, B6, C oraz PP.

Skrobia pod wpływem enzymów trawiennych w przewodzie pokarmowym przekształcana jest do glukozy. Skrobia wpływa na prawidłowy przebieg metabolizmu oraz sprzyja rozwojowi pożytecznej flory bakteryjnej. Reguluje poziom cukru we krwi dzięki czemu pozwala na dłużej utrzymać uczucie sytości.

W bulwie ziemniaka znajduje się więcej potasu niż w pomidorach. Potas obniża ciśnienie krwi, reguluje pracę serca oraz gospodarkę wodno-elektrolitową, zapewnia prawidłową kurczliwość mięśni. Ziemniak zawiera także magnez, który wykazuje korzystny wpływ na układ nerwowy, łagodzi stres, poprawia koncentrację, zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia. Kolejnym pierwiastkiem jest wapń stanowiący główny budulec układu kostnego. Wzmacnia kości oraz wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu.

Ziemniak to także źródło witamin, głównie witaminy C. Jest ona silnym antyutleniaczem, zapobiega rozwojowi wolnych rodników, chroni komórki przed uszkodzeniem, opóźnia procesy starzenia, stymuluje układ odpornościowy. Ponadto zawiera witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy). Najwięcej z nich znajduje się tuż pod skórką. Są one niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i pokarmowego.

Białko znajdujące się w ziemniaku ma najwyższą wartość odżywczą spośród wszystkich białek roślinnych. Zawiera odpowiednie ilości wszystkich aminokwasów egzogennych, których organizm człowieka nie potrafi syntetyzować.

Ziemniaki regulują równowagę kwasowo-zasadową oraz zapobiegają zaparciom. Zawierają bowiem od 1 do 3g błonnika. Błonnik poprzez pęcznienie powoduje zwiększenie objętości treści pokarmowej i zapewnia uczucie sytości. Ponadto zwalnia wchłanianie glukozy. W rezultacie zapobiega nadwadze i otyłości. Obniża także poziom złego cholesterolu (LDL).

 

Inhalacje

Ziemniak przyjdzie z pomocą także w przypadku zainfekowanych dróg oddechowych. Inhalacje nad gotowanymi ziemniakami zmniejszają suchy kaszel i wspomagają leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Są pomocne w przypadku bólu gardła, zapalenia oskrzeli oraz astmy.

 

Ziemniak na skórę

Ziemniaki dzięki zawartości skrobi i witaminy C łagodzą podrażnienia skóry. Maseczki ze starych ziemniaków pomogą w przypadku poparzeń i odmrożeń, a także złagodzą wykwity skórne i trądzik. Ponadto ziemniaki napinają i wygładzają skórę. Rozjaśniają blizny.

Kąpiele z dodatkiem mąki ziemniaczanej łagodzą podrażnienia i wskazane są osobom z AZS czy egzemami. W tym celu skrobię należy rozpuścić w szklance zimnej wody, wymieszać i dodać do litra wrzątku. Otrzymany roztwór należy wlać do wanny. Kąpiel powinna trwać ok. 15min.

 

Czy ziemniaki tuczą?

Ziemniaki dostarczają niewiele kalorii (77kcal w 100g), zawiera dużo wody oraz błonnik. Ponadto są lekkostrawne.  Zatem mitem jest, że są tuczące.

 

 

 

4 thoughts on “Ziemniaki na zdrowie!

  1. Jakich ciekawych rzeczy można się dowiedzieć o ziemniaku. Nie wiedziałam, że można go też stosować na skórę. A osobiście uwielbiam to warzywo, już nie mogę się doczekać młodych ziemniaków, będę jadła na okrągło! Skoro nie tuczą, to chyba można? 🙂 Pozdrawiam cieplutko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *