Inulina: słodzik, błonnik i prebiotyk!

Inulina to proszek koloru białego, naturalny węglowodan, który nie jest trawiony przez ludzkie enzymy. Składa się z monocukrów:  glukozy połączonej z fruktozą. Naturalnie występuje w bulwach i korzeniach takich roślin jak topinambur, cykoria czy agawa.

Ze względu na swoje właściwości inulina doceniana jest w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym: zastępuje cukier, wypełnia żołądek i zmniejsza wchłanianie kalorii jak błonnik, a na jelita działa jak jogurt naturalny. Jej dobry wpływ na zdrowie odczuje z pewnością każdy, a szczególnie diabetycy oraz osoby otyłe lub będące na diecie.

 

Inulina na odchudzanie

Inulina jest słodka i niskokaloryczna, a jej indeks glikemiczny wynosi IG 14 dlatego wskazana jest jako uzupełnienie diety dla osób odchudzających się czy chorych na cukrzycę.

Ze względu na fakt, że nie jest trawiona przez enzymy, działa jak błonnik: wypełnia żołądek oraz zmniejsza kaloryczność, oszukuje ośrodek odpowiedzialny za uczucie głodu i sytości. Z tego względu jest nieodzownym elementem kuracji odchudzających.

 

Inulina to naturalny prebiotyk

Stanowi idealny pokarm dla pożytecznych szczepów bakterii jelitowych. Bakterie, jak powszechnie wiadomo, niezbędne są dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

 

  • chroni okrężnicę- bakterie przywracają prawidłowe pH jelit oraz niszczą bakterie, wirusy i grzyby;
  • wzmacnia odporność jelit- bakterie działają osłonowo i regenerująco , zapobiegają stanom zapalnym;
  • zwiększa wchłanianie mikroelementów- zapobiega tym samym niedoborom pierwiastków. Zwiększa biodostępność niektórych składników mineralnych, w szczególności magnezu, żelaza, wapnia, magnezu i cynku. Poprawia mineralizację kości: ma istotne znaczenie w okresie wzrostu oraz menopauzy, zapobiega osteoporozie;
  • usuwa i neutralizuje toksyny- odciąża wątrobe, zmniejsza wydalanie azotu przez nerki oraz obniża produkcję amoniaku w jelitach;
  • wykazuje korzystny wpływ na metabolizm glukozy, tłuszczów i cholesterolu- ma niski indeks glikemiczny, działa jak błonnik, ochrania śluzówkę jelita. Obniża poziom cukru we krwi oraz poziom złego cholesterolu.

 

Inulina w kuchni

Jako zamiennik mąki, inulina może być zagęstnikiem dla zup, sosów, budyniu i kisielu. Sprawdzi się także jako składnik ciasta, deserów i innych słodkości. Inulinę możemy dodawać również do przetworów mlecznych takich jak jogurty czy kefiry.  Świetnie sprawdzi się jako stabilizator w majonezie lub pianie białkowej. Inulina, jednym słowem, sprawdzi się wszędzie tam gdzie przyda się coś słodkiego, wiążącego i stabilizującego. —>tutaj

 

6 thoughts on “Inulina: słodzik, błonnik i prebiotyk!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *