Syrop glukozowo-fruktozowy, czyli prosta droga do chorób!

syrop

Syrop glukozowo-fruktozowy można znaleźć wszędzie, poczynając już od “zdrowych” jogurtów. Najbardziej przeraża jego obecność w produktach dla dzieci: płatki śniadaniowe, batoniki, serki, soki a nawet wędliny. Liczne badania naukowe dowodzą, że spożywanie dużych ilości produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy prowadzi do wielu groźnych chorób, np. do otyłości, chorób krążenia, cukrzycy czy stłuszczenia wątroby.

Syrop glukozowo-fruktozowy został odkryty w Stanach Zjednoczonych w latach 50. ubiegłego wieku. Ze względu na wysokie cła na import tradycyjnego cukru, zaczęto myśleć nad zastąpieniem drogiej w produkcji i kłopotliwej w dystrybucji sacharozy. To właśnie tam powstał tańszy zamiennik, w procesie rozkładu skrobi kukurydzianej do pojedynczych cukrów prostych pod wpływem enzymów lub kwasów. Gotowy roztwór zawiera 55% fruktozy, 42% glukozy i 3% wyższych sacharydów. W połowie lat 70. wprowadzono go masowo do produkcji.  Dziś środek ten wytwarzany jest z kukurydzy, która bardzo często pochodzi z upraw modyfikowanych genetycznie. Okazał się być strzałem w dziesiątkę dla wielkich korporacji, a prostą drogą do fali otyłości dla całej reszty nieświadomych konsumentów.

Syrop glukozowo-fruktozowy wykorzystywany jest na szeroką skalę w przemyśle spożywczym, ponieważ:

  • jest tańszy od cukru;
  • ma ciekły stan skupienia, więc łatwo go mieszać;
  • nie ulega krystalizacji;
  • hamuje rozwój drobnoustrojów.

Tymczasem eksperci biją na alarm, bo syrop glukozowy-fruktozowy jest szkodliwy dla zdrowia. Nie dostarcza żadnych składników odżywczych dla organizmu, podwyższa poziom złego cholesterolu (LDL), obniża wrażliwość organizmu na hormon – leptynę, która wysyła do mózgu informację o sytości. Syrop, czyli cukier prosty, nie dość, że nie ma wartości odżywczych to posiada wysoki indeks glikemiczny, czyli podnosi poziom glukozy we krwi. Dlatego stajemy się szybciej głodni, jemy szybciej, częściej i coraz więcej. Poza tym mamy większą ochotę na produkty z cukrem. I… tyjemy.

Nadmiar kilogramów i otyłość to nie jedyny problem. Syrop glukozowo-fruktozowy może doprowadzić do insulinooporności i dalej do cukrzycy typu 2. Podwyższa ciśnienie krwi, przyczynia się do problemów z sercem, stanów zapalnych organizmu, a także zwiększa ryzyko nowotworów.

danio

 

Przy wyborze produktów koniecznie czytajmy etykiety.

 

8 thoughts on “Syrop glukozowo-fruktozowy, czyli prosta droga do chorób!

  1. Apeluję do autora/autorki powyższego artykułu. Jeśli powołuje się Pan/i na jakieś badania, proszę udostępnić także ich źródło, ponieważ determinuje to wartość tekstu.
    Serdecznie pozdrawiam

  2. Szanowna Autorko,
    Tak jak mój poprzednik proszę o podanie źródeł na które się Pani powołuje. Jako ekspert w dziedzinie chemii muszę sprzeciwić się stwierdzeniu, że mieszanina glukozy i fruktozy nie ma właściwości odżywczych. Cukry proste są łatwo przyswajalnym źródłem energii ale problem polega na tym, że tyle energii nam nie potrzeba, chyba że wykonujemy ciężką pracę fizyczną jak np. wyczynowy sport. Dlatego zamiast sugerować szkodliwość tego produktu należy polecić czytelnikom fachową literaturę dotycząca zbilansowanego żywienia.

  3. Zawsze czytam etykietę i omijam ten składnik z daleka. Czasem jestem przerażona, że stoję przed półką i tak właściwie to nie mam co wybrać, bo we wszystkim jest chemia… :/ Pozdrawiam!

  4. Dla tych co apeluja o źródła i wątpią, wszystko co sztucznie przetworzone jest mniej zdrowe lub niezdrowe, opoznia metabolizm i siedzi w czlowieku, zalegajac np w jelitach. wszelkie slodziki, kostki rosołowe, sosy w torebkach fixy inne shity, vegeta, jogurt najlepszy nauralny. Lepiej sobie sloik truskawek z piwnicy dodac niz wlasnie te jogruty slodkie z tymi syropami zajadać. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *