Malina idealna!

 

Malina (Rubus idaeus) to roślina pospolita. Spotkać ją można w lasach i ogrodach. Często gości w naszej kuchni. Ze względu na to, że owoce są słodkie i soczyste, bardzo lubią je dzieci. Malina posiada właściwości doceniane przez zielarzy i dietetyków. Surowcem zielarskim są nie tylko owoce ale też liście. Bogate są w witaminy i minerały oraz inne substancje mające działanie zdrowotne.

Syrop z malin stosowany był już w XVIw. jako lek wzmacniający i odżywczy. Kwiaty utarte z miodem używano do przemywania oczu (opuchlizna, ropienie), z kolei mieszanką liści z miodem leczono astmę. Odwar z liści służył do okładów i kompresów dolegliwościach skórnych.

Owoce malin zawierają organiczne kwasy: salicylowy (odpowiednik aspiryny), cytrynowy i jabłkowy. Ponadto znajdują się w nich pektyny, cukry, śluzy, antocyjany (naturalne barwniki) oraz olejki eteryczne. Stanowią źródło witamin (B1, B2, B6, C i E) i minerałów (magnez, wapń, żelazo i potas). Natomiast liście malin to źródło kwasów organicznych, garbników oraz flawonoidów a także soli mineralnych (np. wapnia, żelaza, miedzi).

Owoc maliny (Fructus Rubi idaei) ma działanie napotne, a ze względu na zawartość witamin wzmacnia organizm. Jeszcze silniejsze działanie wykazują liście (Folium Rubi idaei). Co więcej mają one działanie przeciwzapalne, antybakteryjne, moczopędne, żółciopędne, ściągające, poprawiają także przemianę materii. Są bogate w garbniki, które wykazują działanie ściągające, dlatego też napar z liści można z powodzeniem do płukania gardła, krtani oraz nadżerek w obrębie jamy ustnej.
 
Maliny na gorączkę

Zarówno owoce jak i liście to doskonały środek przeciwgorączkowy. Ze względu na wysoką zawartość witaminy C chroni przed chorobami. Maliny wykazują działanie napotne, dzięki czemu obniżają temperaturę ciała. Syrop z owoców od dawna stosuje się w gorączce a także chorobach wirusowych i bakteryjnych, którym towarzyszy podwyższona ciepłota; także u najmłodszych.

… i na odchudzanie!

Maliny to także sprzymierzeniec odchudzania. Mimo, że są słodkie, dostarczają bardzo niewielu kalorii. To źródło rozpuszczalnego błonnika (pektyn), który pęczniejąc w żołądku, powoduje uczucie pełności. Dlatego też owoce poleca się wszystkim stosującym diety odchudzające. Powinni oni na stałe wprowadzić maliny do swojego menu (w sezonie – świeże owoce, poza sezonem – mrożone).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *