Brokuły na zdrowie!

Brokuły pochodzą z rejonu Morza Śródziemnego, należą do rodziny kapustnych. Do Polski w XVIw. sprowadziła je królowa Bona. Obecnie brokuł uprawiany jest prawie na całym świecie.

Składniki zawarte w brokule wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne, korzystnie wpływają na wzrok, zapobiegają zwyrodnieniom stawów oraz chorobom serca. Mają również właściwości przeciwnowotworowe.

To bogate źródło witaminy C a także B, A oraz K. Witamina K zwiększa wchłanianie witaminy D dlatego jej obecność jest bardzo ważna przy suplementacji witaminą słońca. Brokuły to warzywa bogate w pierwiastki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu (zawierają magnez, potas, fosfor oraz wapń) oraz błonnik. W 100g warzywa znajduje się aż 375mg potasu, który zapobiega skurczom oraz obniża ciśnienie krwi. Dlatego brokuły wskazane są dla osób z nadciśnieniem tętniczym. Natomiast ze względu na wysoką zawartość błonnika są sprzymierzeńcem w walce z nadprogramowymi kilogramami. To także źródło białka, szczególnie ważnego w diecie wegańskiej czy wegetariańskiej.

Brokuły zawierają sulforafan– to naturalna substancja chemiczna, silny przeciwutleniacz, który wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Ponadto chroni mózg i wzrok oraz zapobiega rozwojowi wolnych rodników. Sulforafan uwalnia się w trakcie krojenia, ale niestety, związek ten bardzo łatwo ulega denaturacji podczas gotowania. Dlatego ważne jest aby przed spożyciem brokuł posiekać oraz zwrócić uwagę na obróbkę termiczną (najlepiej spożywać na surowo lub przyrządzać na parze przez 3-4min). Uwaga! Mrożone brokuły dostępne w sklepach są najpierw poddawane działaniu wysokiej temperatury, aby wydłużyć okres ich przechowywania.

Ponadto sulforafan blokuje jeden z enzymów, który degraduje chrząstkę stawową.  Przy spadku aktywności czynników stymulujących odbudowę chrząstki aktywność enzymów niszczących prowadzi do uciążliwych i bolesnych zmian. Sulforafan hamuje więc postęp choroby zwyrodnieniowej stawów.

 

Dla cukrzyków

Brokuły mają niski indeks glikemiczny (IG)- 15. Jednak nie tylko z tego względu powinni po nie sięgać osoby z cukrzycą. Ze względu na wysoki poziom glukozy we krwi diabetycy są pięciokrotnie bardziej narażone na choroby układu sercowo-naczyniowego. Sulforafan chroni naczynia krwionośne i umożliwia ich regenerację. Ponadto brokuły zawierają chrom, który zmniejsza apetyt oraz pomaga utrzymać optymalny poziom cukru we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *